Reconceptualizarea educatiei. Analiza de tara – Irlanda

Lamura 0
Reconceptualizarea educatiei. Analiza de tara – Irlanda

In ceea ce priveste tintele Strategiei Europa 2020, Irlanda performeaza mai bine decat media UE in ceea ce priveste abandonul scolar timpuriu (10,6% fata de 13,5% in 2011). In ceea ce priveste celelalte standarde de referinta, participarea la educatia timpurie se afla sub media UE (85,4% fata de 92,3% in 2010).

In ceea ce priveste abilitatile elementare, performantele copiilor de 15 ani, masurate in cadrul testelor PISA, continua sa se situeze peste media UE, cu toate ca in ultimii ani s-au deteriorat semnificativ la citit si socotit. Recenta criza economica a avut un impact puternic asupra ratei de angajare a absolventilor, care a scazut cu 17% fata de nivelul din 2006 si se afla in prezent sub media UE (71,4% fata de 77,2% in 2011). Participarea adultilor la procesul de invatare pe tot parcursul vietii ramane scazut in comparatie cu media UE (6,8% fata de 8,9% in 2011).

Competentele de utilizare a calculatorului sunt apropiate de media UE. Irlanda are un numar mare de absolventi de stiinta, matematica si tehnologie in comparativ cu UE. In ceea ce priveste antreprenoriatul, procentul de populatie care considera ca dispune de cunostintele necesare pornirii unei afaceri se situeaza putin peste media UE. Tinand cont ca limba engleza este folosita in mod comun in Irlanda, invatarea de limbi straine nu este foarte dezvoltata in prezent.

Modelul de angajari este preconizat a fi diferit fata de media UE pana in 2020 in ceea ce priveste slujbele ce necesita un nivel minim sau mediu de calificare, cu o crestere semnificativa a angajarilor in sectorul ce necesita calificari minime si cu o scadere accentuata in sectorul ce necesita calificari medii.

Cheltuielile publice pentru educatie, ca procent din PIB, au crescut cu 2% in perioada 2006-2009 si se afla peste media UE – 6,50% fata de 5,41% in 2009. 

Politici si initiative majore

1.    Initiative si masuri pentru crestrea relevantei si nivelului abilitatilor

Pe fondul deterioarii performantelor Irlandei in domeniul educational (PISA 2006-2009), la capitolele citit si socotit, guvernul irlandez a adoptat in iulie 2011 „Cititul si Socotitul – Strategie pentru Invatare si Viata”.

Scopul acestei strategii este de a se asigura ca fiecare copil care paraseste scoala stapaneste cititul si socotitul. Stabileste, totodata, un program de reforme in pregatirea cadrelor didactice si in ceea ce priveste dezvoltarea carierei. Se estimeaza ca costurile implementarii acestor reforme vor fi de 6 milioane de euro in 2012, urmand a creste la 19 milioane de euro per an pana in 2017.

In termeni practici, Irlanda abordeaza problema performantelor educationale scazute printr-o initiativa targetata, denumita „Furnizarea de Egalitatate si Oportunitatu in Scoli”. Acest plan de actiune lansat in 2005 se refera la incluziune educationala atat in scoala primara cat si in cea secundara, in special in comunitatile dezavantajate. Planul cuprinde un sistem standardizat pentru identificarea si revizuirea nivelurilor de inechitate. Programul include un Plan de Sprijin al Scolilor pentru interventie prioritara in zone geografice dificile, precum si un numar de subprograme tematice, precum „Pe locuri, fiti gata, start – matematica”,”Recuperarea abilitatilor de citire” si „Recuperarea abilitatilor de socotit”. In prezent, 670 de scoli primare si 195 de scoli secundare din Irlanda primesc asistenta in cadrul acestui plan, care are un buget de 158 de milioane de euro pentru anul 2012

In acelasi timp, Irlanda a intensificat initiativa „Implicarea tinerilor”. Aceasta targeteaza tineri cu varste intre 15 si 20 de ani care au abandonat scoala fara a obtine vreo calificare sau pregatire vocationala. Integreaza elemente de educatie, pregatire si practica in munca. In 2010, 2385 de tineri din program au obtinut certificare intr-o meserie, iar 15% dintre ei s-au angajat imediat, in timp ce 52% au ales sa continue educatia intr-o forma superioara. Aceasta initiativa este finantata substantial de la Fondul Social European – in 2012 a primit din partea FSE o finantare aditionala de 25 de milioane de euro.

Irlanda a investit si in programe de prevenire a abandonului scolar timpuriu. Astfel, a fost implementat un program prin care copiii de 3 si 4 ani din zone dezavantajate sunt incadrati intr-un an pregatitor inainte de a merge la scoala. Programul urmareste sa ofere copiilor care se afla in cel mai mare risc de excludere educationala sansa de a-si imbunatati dezvoltarea persoanala si de a preveni esecul scolar. In 2012, aceasta initiativa a avut un buget de 175 de milioane de euro

2.    Initiative si masuri pentru stimularea invatamantului deschis si flexibil.

In lumina recentei crize economice, masurile menite a reintroduce indivizii in procesul educational au o importanta deosebita. In aceasta privinta, initiativa „Inapoi la Educatie”, care se deruleaza din anul 2002, ofera programe de continuare a educatiei in regim part-time pentru tineri si adulti. Scopul este de a oferi persoanelor care doresc sa se reintoarca la educatie oportunitatea de a-si imbunatati abilitatile si cunostintele intr-un mod flexibil. Aceasta inseamna ca beneficiarii pot combina intoarcerea la scoala cu familia sau alte obligatii. Proiectul urmareste, in principal, sa creasca participarea tinerilor si a adultilor care nu au studiile liceale complete, oferind o gama de oportunitati de invatare acreditate, care sa conduca la obtinerea de caliificari recunoscute la nivel national, oferind in acelasi timp posibilitatea de a continua educatia intr-o alta forma.

Alt proiect in acest domeniu este initiativa „Rampa de Lansare”, adresata celor care isi cauta o slujba si doresc sa participe , part-time, la o forma de educatie de nivel superior. Cursurile eligibile sunt aferente unui numar de 7 domenii in care exista oportunitati de angajare. Programul, initiat in 2011, se adreseaza in special celor care si-au pierdut slujba pe fondul crizei economice si care ar beneficia de cresterea nivelului de competente sau de recalificare. Cel mai mare avantaj este posibilitatea de a studia, in timp ce beneficiaza de ajutor social si de a-si continua aceste studii si in eventualitatea in care isi gasesc o slujba. In total, au fost puse la dispozitie 5875 de astfel de centre de studiu in 2011. Bugetul pentru 2011 a fost de 19.7 milioane de euro.

Pentru a creste nivelul de utilizare a resureselor IT, autoritatile irlandeze au creat „E-Learning la Biblioteca”. Scopul este de a dezvolta abilitatile PC si se adreseaza atat celor care nu au deloc astfel de abilitati cat si celor care stiu sa foloseasca calculatorul, dar la un nivel insuficient. Astfel, cei mai putin avansati pot invata cum sa foloseasca internetul si emailul, in timp ce cei mai avansati sunt incurajati sa lucreze pentru obtinerea Certificatului European de Utilizare a Calculatorului. Tinand cont ca programul se bazeaza pe reteaua de biblioteci publice, beneficiari sunt si persoanele care traiesc in zone indepartate sau rurale.

3.    Initiative si masuri de securizare a finantarilor si de dezvoltare de partneriate.

Autoritatile irlandeze au dezvoltat un proiect inovator intitulat „Proiectul Matematica”. Scopul este de a imbunatati performantele la matematica in randul elevilor de 13 pana la 18 ani. Proiectul se focuseaza pe intelegerea de catre elevi a conceptelor matematice, prin crearea de analogii cu experiente din viata de zi cu zi. Proiectul a inceput in 2008 in 24 de scoli si a fost extins la nivel national incepand cu 2010. Experientele din proiect au dus la revizuirea programei scolare si dezvoltarea de tehnici de predare inovative.

In ceea ce priveste partneriatul cu comunitatea de afaceri, trebuie mentionat ca Irlanda implementeaza programul „Setur de Abilitati” incapand cu anul 1999. Scopul sau este de a promova si de a facilita pregatirea is dezvoltarea abilitatilor prin sprijinirea si finantarea companiilor din Porgramul Retelele de Pregatire. In prezent, sunt peste 50 de retele de pregatire in variate domenii. Cei aflati in cautatea unui loc de munca pot participa gratuit in timp ce angajatii primesc pregatire la locul de munca. De la inceperea sa, peste 60.000 de firme au participat in program, formand peste 350 de retele. 275.000 de amgajati au beneficiat de acest program.

Concluzii 

Principala provocare pentru Irlanda in ceea ce priveste pregatirea si educatia este de a pastra nivelul cheltuielilor publice in contextul consolidarii fiscale. Rezultatele scolare s-au deteriorat semnificativ in ultimii ani, in special la citit si socotit. In plus, Irlanda are un nivel destul de ridicat al abandonului scolar, desi sub media UE. Trebuie mentionat ca initiativele recente, adresate grupurilor dezavantajate, incep sa dea rezultate.

In prezent, Irlanda are un nivel relativ sczaut de participare a adultilor la educatie si tara se confrunta cu un nivel foarte ridicat de somaj in randul tinerilor. Cu toate acestea, dezvoltarea de noi oportunitati de pregatire, ce tin in special de dezvoltarea abilitatilor deja dobandite, precum si programele de reinsertie in educatie, vor sustine probabil atingerea obiectivelor Strategiei Europa 2020.

Irlanda se va confrunta in viitorul apropiat cu o nevoie semnificativa de dezvoltare a infrastructurii de invatamant, pe fondul cresterii demografice puternice, in timp ce pe termen mediu este de asteptat ca incadrarea in invatamant sa creasca la toate nivelele.

 

Leave A Response »