Necesitatea evaluarii competentelor cheie pentru cetatenii europeni intr-o societate a informatiei

Lamura 0
Necesitatea evaluarii competentelor cheie pentru cetatenii europeni intr-o societate a informatiei

Some rights reserved by vancouverfilmschool

Competentele cheie sunt o combinatie de cunostinte, abilitati si atitudini specifice unui anumit context. Conform „Cadrului European pentru Competente Cheie”, acestea ar fi in numar de 8, necesare pentru realizarea personala, activism civic, coeziune sociala si angajare. Gandirea critica, creativitatea, initiativa, rezolvarea de probleme, evaluarea riscului, luarea de decizii si managementul constructiv sunt competentele necesare in secolul 21, fiecare fiind la fel de importante pentru ca fiecare contribuie la o viata de succes intr-o societate a informatiei.

Principla provocare este de a evalua toate competentele cheie

Scopul evaluarii variaza de la adunarea de date pentru utilizarea in comparatii internationale ale sistemelor educationale pana la oferirea de solutii personalizate de sprijin al invatamantului.

Evaluarea este cruciala pentru dezvoltarea de competente cheie din doua motive. In primul rand, prin focusarea  pe anumite rezultate, evaluarea trimite un semnal clar ca aceste competente sunt o prioritate in invatamant si pregatire. In al doilea rand, prin oferirea de informatii despre progresul celor care studiaza in atingerea rezultatelor, evaluarea ajuta la adaptarea invatamantului la nevoilor celor care invata.

In plus, evaluarea are consecinte importante pentru caile educationale. Nu numai ca afecteaza modul in care ceilalti ne privesc dar si modul in care ne percepem pe noi insine. Mai clar, afecteaza modul in care gandim despre noi insine, ce simtim despre noi insine si cum ne comportam in consecinta. In cele din urma, are un impact asupra implicarii noastre in invatarea pe tot parcursul vietii.

Evaluarea este de baza in tranzitii ale celor care invata, spre un loc la universitate sau un loc de munca. Modul in care rezultatele la invatamant sunt evaluate, inregistrate si certificate este crucial. Daca evaluarile nu releva in mod credibil competentele necesare in studiu sau munca, atunci distorsioneaza si afecteaza sansele de reusita si fac mai dificila alegerea de catre angajatori a oamenilor potriviti.

Constiente de importanta evaluarii pentru calitatea invatamantului, mai multe State Membre UE au identificat cateva principii chei care trebuie luate in considerare in dezvoltarea si implementarea de politici de evaluare:

-       Evaluarea ar trebui sa fie corecta: metodele de evaluarea trebuie sa fie corelate scopurilor si obiectivelor stipulate dinainte, iar scopul si consecintele trebuie sa fie clare pentru toti cei implicati. Evaluarea ar trebui sa tina cont si de cunostintele anterior acumulate de student, pentru a se face o evaluare corecta a progresului.

-       Evaluarea ar trebui sa fie credibila si valida, astfel incat evaluatorii care lucreaza independent si folosesc aceleasi metode sa ajunga la aceleasi concluzii.

-       Evaluarea ar trebui sa fie centrata pe cel care studiaza: ar trebui sa ofere informatii valoroase pentru cei care studiaza, parintii lor, profesori. Totodata, ar trebui sa permita scolilor sa-si imbuntateasca metodele.

Si totusi se face prea putin in privinta evaluarii

In ciuda constinetizarii impactului pe care il are evaluarea, la nivelul sistemelor educationale se insista doar pe o mica parte a competentelor cheie. Competentele cheie sunt holistice. Daca doar unele dintre ele sunt evaluate, profesorii si studentii vor avea tendinta sa se focuseze pe acele competente, consecinta fiind ca unii stundeti nu vor beneficia de o educatie completa.

Mai mult, daca numai anumite aspecte ale unei competente sunt evaluate, atunci este posibil ca dezvoltarea altor aspecte sa fie impiedicata. Indiferent de cat de generoase sunt rezultatele intentionate, daca eveluarea este definita prea ingust, consecinta va fi un  proces de invatamant incomplet.

In multe state membre, teste nationale standardizate sunt utilizate pentru a oferi informatii despre traseul stundetului prin scoala si pentru a certifica realizarile, pentru a monitoriza scolile sau intregi sisteme educationale, sau pentru a identifica nevoile de invatare ale individului. In educatia obligatorie, aceste teste sunt in general limitate la anumite competente cheie. Testele nationale de comunicare in limba materna sau matematica sunt de aceea foarte raspandite. In anumite tari, sunt teste nationale ce tin de stiinte sau limbi straine. Cu toate acestea, sunt foarte putine teste ce tine de alte competente cheie transversale, ceea ce duce la impresia ca aceste competente nu sunt prioritizate corespunzator

 

Imbunatatirea evaluarii tuturor competentelor cheie

Dezvoltarea unei strategii eficiente de evaluare ar trebui sa se faca in 4 pasi:

-       Identificarea acelor competente cheie catre sunt acoperite de testele nationale si alte forme de evaluare;

-       Transformarea competentelor cheie in rezultate mai detaliate ale invatamantului, ce pot fi evaluate in mod acurat;

-       Largirea gradului de evaluarea in scopul dezvoltarii mai eficiente ale competentelor;

-       Implementarea reformelor procesului de evaluare

Viziunea, in schimbare, asupra invatamantului si a educatiei, care a caracterizat politica educationala a ultimei decade impune o schimbare asupra modului in care evaluarea este vazuta. Schimbarea, de la o cultura a testelor la o cultura a unei evaluari amanuntite a capatat importanta in ultimul timp. Aceasta cultura se bazaeaza pe metode de invatare activa. Studentii nu mai sunt perceputi ca subiecti pasivi, ci sunt implicati in evaluarea propriilor performante si pot fi implicati inclusiv in evaluarea colegilor lor.

Cultura evaluarii amanuntite nu este doar ultima parte a procesului de invatamant, ci o parte integrata a invatarii. Evaluarea nu serveste doar scopului de a „judeca” studentii, ci  ghideaza studentii spre dobandirea de cunostinte, aptitudini si atitudini prin mecanisme de feedback. Aceasta inseamna ca evaluarea are loc in mod continuu, pentru ca atat studentii cat si profesorii au nevoie de informatii la zi despre performantele individuale pentru a crea medii de invatare eficiente.

Evaluarea ca parte a procesului de invatamant ajuta studentii sa-si dezvolte competentele holistice: pe langa evaluarea performantelor cognitive, ceele dinamic-afectve, de relationale si motrice sunt eveluate continuu.

In cadrul acestei culturi, este mai importanta oferirea de informatii asupra progresului studentilor prin comparare cu realizarile precedente decat oferirea unui raspuns la intrebarea „ce nota a obtinut acest student pe o scara predeterminata de la 1 la 10?”

Leave A Response »