Profesiile didactice in Europa: provocari

Lamura 0
Profesiile didactice in Europa: provocari

Sunt aproximativ 6 milioane de profesori in Uniunea Europeana. Schimbarile demografice din societatile europene afecteaza puternic profesiile didactice. In multe state membre, majoritatea profesorilor  au peste 40 de ani si multi au peste 50.

In general, cadrele didactice din invatamantul secundar sunt mai in varsta decat cele din invatamantul primar. In 2010, in Germania si Italia, peste jumatate din profesorii din educatia secundara aveau peste 50 de ani. Si in Bulgaria, Spania si Austria, foarte putine cadre didactice au sub 30 de ani. Cei mai tineri profesori in educatia secundara se afla in Portugalia si Polonia, unde un numar semnificativ are intre 30 si 39 de ani.

Tinand cont de importanta profesiei de cadru didactic in raport cu rezultatele scolare, si de proportia bugetelor nationale alocate educatiei, este esential sa identificam politici care intaresc recrutarea, educatia initiala si dezvoltarea profesionala a cadrelor didactice si a celor care instruiesc cadrele didactice.

Cadre didactice sunt toti cei care predau, educa, manageriaza educatia sau educa profesorii in ariile de specialitate.

Profesiile didactice se confrunta in prezent cu schimbari rapide, ce necesita un nou set de competente.

Actualmente, accentul se pune pe imbunatatirea nivelului de pregatire al fiecarui individ care studiaza. Ritmul schimbarilor la nivel global este atat de alert incat orice cadru didactic trebuie sa-si analizeze activitatea in mod critic si sa si-o adapteze functie de rezultatele studentilor si ale ultimilot cercetari din domeniul de specialitate. Profesorii trebuie sa ofere pregatire astfel incat toti cei care studiaza sa obtina rezultate specifice, indiferent de nevoile lor individuale, culturale sau background social. Pe scurt, profesorii secolului 21 au nevoie de un set de competente radical mai sofisticat si mai extins decat inainte.

Profesiile didactice din Europa au un impact extraordinar asupra educatiei

Variatiile in rezultatele studentilor/elevilor sunt predominant produsul unor caracteristici ce tin de backgroundul familial si individual. Cu toate acestea, in cadrul institutiilor de invatamant, profesorii au cel mai important impact asupra celor ce studiaza; personalul auxiliar, precum trainerii si educatorii, sunt de asemenea esentiali pentru imbunatatirea predarii si invatatului.

In medie, mai mult de doua treimi din bugetele alocate educatiei la nivelul UE sunt cheltuite direct sau indirect pe profesiile didactice. Acest tipar va continua: este, deci, esential sa investim in cel mai eficient mod cu putina in suportul cadrelor didactice bine pregatite, care pot ajuta indivizii sa-si dezvolte competentele de care au nevoie intr-o piata de munca globala bazata pe competenete din ce in ce mai sofisticate.

Criza creste presiunea pe bugetele publice…

Ca rezultat al crizei financiare si al nevoii de consolidare fisacala, bugetele publice din toate statele membre UE sunt sub mare presiune. Guvernele cauta cai de a obtine mai mult cu resurse limitate. Toate statele cauta tipare de cheltuire care limiteaza sau scad cheltuielile actuale fara a afecta baza unei dezvoltari durabile.

In ciuda unei intelegeri generale a faptului ca investitiile in educatie ar trebui pastrate ca o prioritate, datorita impactului major al abilitatilor/competentelor asupra dezvoltarii durabile, educatia nu este imuna la aceste presiuni, in special in acele tari in care nevoia pentru consolidare fisacala este imediata. Aceste reduceri afecteaza in mod serios profesiile didactice.

… in timp ce imbatranirea cadrelor didactice devine un trend alaramant…

Multe tari se confrunta cu o criza de personal in anumite domenii de invatamant. In plus, imbatranirea profesorilor devine un trend alarmant in multe state membre UE, astfel incat se impune implementarea de urgenta a unor politici care sa duca la atragerea de tineri pregatiti in domeniul didactic. Trebuie mentionat ca exista si un dezechilibru in ceea ce priveste distributia pe sexe – in general sunt insuficienti barbati in educatia primara si secundara si insuficiente femei in educatia superioara si in pozitii de conducere.

…si tehnologia schimba rapid modul in care indivizii predau si invata…

Impactul tehnologiei informatiei asupra invatamantului este deja enorm si va schimba in continuare modul in care dobandim cunostiinte si competente. Disponibilitatea crescuta a continutului in mediul online si materialul didactic open ofera noi oportunitati de invatare pentru elevi si stundeti dar si pentru profesori, care pot oferi cunostinte intr-un mod flexibil si intr-un mod personalizat, la un cost redus.

 

Aceste provocari ofera oportunitati…

Pensionarea unui numar mare de cadre didactice duce inevitabil la pierderi in ceea ce priveste experienta. Aceasta problema trebuie rezolvata prin politici de recrutare si retentie. Cu politicile potrivite, numarul crescand de posturi vacante in invatamant poate fi egalat in urmatorii ani de numarul celor care cauta un loc in invatamant. Aceasta oportunitate ar trebui utilizata in avantajul atat a sistemelor educationale cat si al indivizilor.

Dezvoltarea de competente ale personalului didactic, inclusiv a celor care profeseaza de multi ani, este o prioritate continua si in crestere in toate statele membre UE.

si reclama actiuni puternice de sprijinire a profesorilor, a managerilor din invatamant si ale celor care instruiesc profesorii.

In economia globala si in climatul economic actual, educatia si pregatirea sunt mai importante ca niciodata. Ajutarea indivizilor in efortul de a dobandi competentele de care au navoie intr-o piata globala a fortei de munca bazata pe abilitati din ce in ce mai sofisticate necesita ca sistemele de invatamant din Europa sa se adapteze si sa se imbunatateasca rapid; este nevoie de schimbari radicale in procesul de predare.

Aceste deziderate nu pot fi indeplinite fara imbunatatiri semnificative ale modului in care colectivul didactic este incurajat si sprijinit astfel incat stundetii si elevii sa poate atinge rezultete optime.

Este un drum lung spre atingerea acestor obiective. Toate statele membre UE trebuie sa actioneze acum, desi prioritatile vor diferi de la tara la tara. Obiectivul trebuie sa fie stabilirea de mecanisme eficiente de atragere, recrutare, retinere si sprijinire ale cadrelor didactice.

 

Leave A Response »