Informatia de Hunedoara.ro – O altfel de scoala reinvie dragostea pentru invatatura

Lamura 0
Informatia de Hunedoara.ro – O altfel de scoala reinvie dragostea pentru invatatura

Ultimele trei luni au fost extrem de productive pentru elevii care participă la activităţile atelierelor din proiectul „O şansă europeană pentru copiii români”, campania „Descoperă”. Astfel, elevii hunedoreni au reuşit să intre în tainele chimiei şi fizicii într-un mod plăcut şi instructiv.

Printre proiectele care au captat atenţia copiilor s-au numărat obţinerea de pigmenţi coloranţi în laboratorul de chimie, obţinerea de extracte din fructe colorate (ardei, roşii, varză), pentru a demonstra alcalinitatea sau aciditatea unor substanţe, dar şi aplicarea în laboratorul de info-fizică al profesorului Mircea Nistor a câtorva dintre principiile inovării, care garantează rezolvarea oricărei probleme şi succesul oricărui experiment.

Grupa beneficiarilor Campaniei „Descoperă” coordonaţi de profesoara de chimie Luminiţa Nistor, a finalizat obţinerea în laborator a vechilor pigmenţi folosiţi de pictorii secolelor 18-19. Ideea proiectului a plecat de la celebra culoare „albastru de Voroneţ”, transformat în malachit în prezenţa apei, aşa cum s-a întâmplat cu o parte din frescele de la mănăstirea din Moldova, în zona inferioară, din cauza infiltraţiilor de apă din sol. Profesoara de chimie Luminiţa Nistor spune că iniţial, s-a crezut că intenţia pictorilor a fost aceea de a separa zona astrală de zona telurică. Totuşi, studiile ştiinţifice ulterioare, au dovedit că la mijloc este vorba despre o simplă reacţie chimică de transformare a azuritului în malachit.

Muncă în laborator şi documentare pe internet

„Se presupune că azuritul, substanţa care stă la baza pigmentului, a fost extras din minele din Banat. Ca să obţină o nuanţă mai închisă, meşterii moldoveni au dat un strat de culoare neagră peste var şi abia după aceea au aplicat azuritul, care, din cauza umezelii, s-a transformat în malachit în partea de jos a bisericii”, explică profesoara de chimie Luminiţa Nistor. în proiectul „Laboratorul nuanţelor” copiii s-au întors în timp, pentru a sintetiza pigmenţi descoperiţi prin anii 1.600-1.800, folosind reţete adaptate pentru laboratoare şcolare. Ideea proiectului a pornit de la o ştire, fiind urmată de zeci de ore de muncă în laborator, dar şi o foarte serioasă documentare pe internet.

Laboratorul nuanţelor în Campania „Descoperă”

Iar dacă beneficiarii proiectului „O şansă europeană pentru copiii români” au avut la îndemână azuritul şi malachitul (piatră vânătă şi sodă calcinată), pentru ceilalţi pigmenţi a fost ceva mai mai dificil. Asta pentru că a fost nevoie ca echipa să procure apă distilată, combustibil pentru spirtieră şi… în plus, liceenii nu au avut la dispoziţie un cuptor de calcinare. Totuşi, beneficiarii Campaniei „Descoperă” nu s-au dat bătuţi, ci au petrecut sute de ore în spatele eprubetelor pentru a obţine doar câteva zeci de grame de pigmenţi. Mai întâi, albastrul de Voroneţ a fost obţinut prin mai multe reacţii chimice. Coordonaţi de profesoara de chimie, copiii au obţinut iniţial azuritul şi au împărţit cantitatea în două: o parte au păstrat-o, iar după o săptămână s-a făcut o decantare între pigment şi apa care a rămas deasupra, rezultând malachitul.

Picturi cu… gălbenuş de ou!

şi, aşa cum se întâmplă întotdeauna în timpul unui experiment, copiii au făcut şi mici greşeli, erori din care au avut, însă, de învăţat: au aflat că uleiul de in comestibil nu este recomandat pentru diluarea pigmenţilor, iar azuritul amestecat astfel s-a înverzit. Pentru pictura în tempera, beneficiarii au apelat la altă metodă – au amestecat părţi egale din pigment cu apă distilată şi gălbenuş de ou. Ca să ducă proiectul „Laboratorul nuanţelor” la bun sfârşit, liceenii incluşi în Campania „Descoperă” au avut de consultat o bibliografie destul de consistentă: peste zece lucrări de referinţă în domeniu, printre care şi una dintre cele mai apreciate – „Noţiuni de chimia picturii”, de Ioan Istudor.

în cele din urmă, copiii au reuşit să obţină pigmenţii doriţi, le-au studiat proprietăţile, au înţeles de unde au venit modificările de culoare pe care le-au suferit unele picturi în timp, dar şi ce anume a dat stabilitatea altor culori.

Verdele viridian, preferatul lui Van Gogh

Echipa de „chimişti” ai Campaniei „Descoperă” a întâmpinat, printre greutăţile deja amintite, o mulţime de alte dificultăţi. Spre exemplu, profesoara Luminiţa Nistor nu a putut să cumpere eter etilic – considerat precursor al drogurilor, iar în locul cuptorului de calcinare necesar pentru a obţine albastru de colbalt, le-a sugerat copiilor o improvizaţie: o simplă lampă cu spirt. Tocmai pentru că nu au avut posibilitatea de a sintetiza pigmenţii moderni, liceenii au fost nevoiţi să facă un pic de istorie a chimiei. După aceea profesoara de chimie i-a ajutat pe copii să studieze proprietăţile chimice de bază ale acestor pigmenţi, adică felul în care se comportă în apă distilată, acid, bază, amoniac, oxigen sulfurat, dar şi în… ulei de in, spre exemplu. Una dintre cele mai importante reuşite ale copiilor a fost aceea că au reuşit să reproducă în laborator verdele viridian, preferatul lui Van Gogh. Deşi s-au chinuit mai multe ore la rând cu eprubetele şi spirtiera, care au înlocuit cuptorul de calcinare, copiii spun că reuşita din final a meritat tot efortul.

Aplicăm principiile inovării

Profesorul de info-fizică, Mircea Nistor, a continuat în seria atât de interesantă a expunerii principiilor inovării. în ultimele săptămâni copiii au putut să afle cum funcţionează principiul eliminării, care presupune eliminarea părţii sau a proprietăţii deranjante a unui obiect şi păstrarea a ceea ce este strict necesar. „La prima vedere acesta pare doar un sfat de bun-simţ, însă, câteva exemple ne demonstrează adevărata valoare a acestui principiu, explică profesorul. Astfel, în loc să fie puse pe stâlpi înalţi reflectoare de mare intensitate, poate fi suspendată O SINGURă suprafaţă reflectorizantă, uşoară, iluminată de la sol. în baza aceluiaşi principiu, doza de radiaţii X la o radiografie poate fi mult redusă folosind diafragme care blochează radiaţia în zonele care nu sunt investigate sau alimentatorul unui laptop, voluminos şi masiv, a fost separat de designeri, tocmai pentru a scădea din greutatea computerului”, adaugă Mircea Nistor.

Alte principii ale inovării pe care le-au descoperit copiii beneficiari ai Campaniei „Descoperă” au fost: calitatea (vopsirea autoturismelor în culori diferite, cu vopsele de calităţi diferite, organizarea frigiderului pe diferite compartimente, creionul cu radieră la capătul nesscuţit) şi omiterea. Aceasta constă în realizarea unui proces sau a unei etape la o viteză foarte mare: creşterea vitezei de rotaţie a frezei dentare permite evitarea arderii ţesuturilor. în acelaşi fel funcţionează şi chirurgia oftalmologică cu laser sau fotografierea cu blitz. De altfel, chiar şi beneficiarii Campaniei „Descoperă” au avut ocazia să aplice, în nenumărate rânduri principiul omiterii, în momentul în care au încercat să taie plăci de plastic sau de polistiren cu un fir încălzit, însă foarte rapid, înainte ca să se poată propaga căldura.

Folosim factori nocivi, ca să obţinem efecte pozitive

Un alt principiu despre care au aflat micuţii este deghizarea. Nu, nu e vorba despre măşti şi costume de bal macat, ci despre folosirea de factori nocivi, pentru a obţine efecte pozitive. Spre exemplu, căldura pierdută într-un anumit proces poate fi folosită pentru a genera energie electrică sau deşeurile de plastic, hârtie, metal şi sticlă pot fi folosite ca materie primă şi revalorizate, prin reciclare.

O modalitate diferită de funcţionare a principiului deghizării presupune contracararea unei acţiuni nocive, cu o alta, tot nocivă, care să rezolve problema, pe principiul „cui pe cui se scoate”. Aşa sunt, de pildă: amestecul de heliu-oxigen pentru scufundări, adăugarea unei baze într-un mediu acid sau contra-incendiul, pentru stingerea incendiului iniţial.

Prin extensie, deşi nu se încadrează tocmai la principiul deghizării, ci mai degrabă în cel al îmbricării (cuibăririi), Andrei Caisim, unul dintre beneficiarii proiectului „O şansă europeană pentru copiii români”, „a deghizat” o maşinuţă de jucărie într-un glob pământesc, cu intenţia de a realiza o dronă, care să patruleze pe culoarele Colegiului „Traian Lalescu”, monitorizându-i în pauze pe elevi.

Cum au citit vitamina B12 şi înălbitorul cu lampa UV

Cu ajutorul profesoarei de chimie Andreea Tripa, copiii au extras şi substanţele colorate din fructe de pădure şi petale de trandafir roşu. Elevii au folosit zmeură, mure, merişoare şi petale de trandafir, încălzind până aproape de fierbere fiecare ingredient în câte un cristalizator. După răcire soluţiile au fost filtrate, iar elevii au observat că, într-un mediu acid – spre exemplu – petalele de trandafir au căpătat o nuanţă de roşu intens, în timp ce în soluţiile bazice ele s-au închis la culoare.

Beneficiarii coordonaţi de profesoara Andreea Tripa s-au amuzat încercând să „citească” sau să vizualizeze desene, cu ajutorul luminii UV. Copiii au folosit suc de lămâie, vitamina B12, detergent cu înălbitor, cremă de protecţie solară, suc Kinley, săpun, iar cu acestea au preparat amestecuri fluorescente. Cu substanţele obţinute, s-au jucat apoi, desenând cu beţişoare igienice texte pe care le-au relevat ulterior, aplicând deasupra lor o lampă cu lumină UV.

Cei 60 de beneficiari ai Campaniei „Descoperă” s-au amuzat şi au învăţat, în joacă, o mulţime de alte lucruri noi despre tainele creşterii plantelor (cu profesoara Dalia Molnar), dar au continuat şi atelierele de animaţie 3D, susţinute de profesoara de informatică Teodora Petraş.

Trupul uman conţine destul sulf pentru a deparazita un câine

O altă grupă de beneficiari, copiii din grupa profesoarei Claudia Damian, a învăţat câte ceva despre modul în care se formează urina, dar şi despre compoziţia chimică a acesteia.

ştiaţi, de exemplu, că organismul unui om formează zilnic 180 de litri de urină primară (numită şi ultrafiltrat glomerular), din care doar 1 la sută va constitui urina finală? Un păhărel de urină primară (125 de mililitri) este filtrat în fiecare minut de rinichi, iar prin reabsorbţia tubulară sunt recuperate substanţe utile sau nutritive pentru corp: apă, glucoză, sodiu, aminoacizi, vitamine.

Compoziţia urinei este complexă, dar a şti ce anume conţine urina umană este de foarte mare ajutor, pentru că, prin studierea variaţiilor acestor componente, putem stabili dacă o persoană suferă de o anumită afecţiune sau nu. Noi am evidenţiat clorul, amoniacul, creatinina, glucoza şi subtanţele proteice. Prezenţa lor în urină semnalează existenţa unei boli de rinichi. Pornind de la compoziţia complexă a urinei, ştiaţi că trupul unui singur om conţine: destul potasiu pentru a provoca explozia unui tun de jucarie, destul zahar pentru a umple un borcan, destulă grasime pentru a face şapte bucăţi de săpun, destul fier pentru a face un cui şi destul sulf pentru a deparazita un câine?

„Descoperă” este campania prin care 60 de copii din municipiul Hunedoara sunt sprijiniţi să înveţe experimental ştiinţele (fizică, biologie, chimie, informatică) în laboratoare dedicate, prin intermediul asociaţiei APAC Hunedoara. Campania face parte din proiectul „O şansă europeană pentru copiii români” şi îi are ca grup-ţintă pe elevii dezavantajaţi din Hunedoara, cunoscută ca zonă cu şomaj ridicat, venituri mici şi familii destrămate, după plecarea multor părinţi la muncă, în străinătate. Campania „Descoperă” se derulează pe parcursul a trei ani, cu începere din septembrie 2010, şi face parte din proiectul „O şansă europeană pentru copiii români”, fiind finanţată de Uniunea Europeană, prin Fondul Social European, şi de Guvernul României.

Text publicat pe 14.06.2013 în ediția online a publicației Informatia de Hunedoara.ro

Leave A Response »